(0 cursos) | TOTAL: 0€

Programació de situacions d’aprenentatge a Educació Primària i Educació Secundària

Què són les situacions d’aprenentatge? Què diferencia una situació d’aprenentatge d’una unitat didàctica? Com es programa una situació d’aprenentatge i quins són els elements de la programació en base al nou currículum? Tots aquests aspectes i molts més, els tractarem en aquest article.

El nou currículum i les situacions d’aprenentatge

Encara hi ha un munt de dubtes sobre com elaborar programacions de situacions d’aprenentatge en el marc del nou currículum en base a la LOMLOE. S’han substituït alguns elements del currículum anterior, i s’han inclòs nous elements com són les competències específiques, els sabers, el perfil competencial de sortida, els vectors, entre altres.

Encara que sigui un tema que porta de cap a molts i moltes docents, tenim bones notícies! Us podem ajudar a programar situacions d’aprenentatge en el marc de la LOMLOE per educació primària i educació secundària.

A continuació et compartim un breu resum sobre les diferències entre les situacions d’aprenentatge i les unitats didàctiques.

Comença a programar situacions d’aprenentatge

El primer que cal fer, és revisar el decret 175/20222. Aquest decret de l’Educació Bàsica conté tota la informació necessària per tal de familiaritzar-te amb els elements clau del nou currículum i comprendre la seva estructura. Tot i així, llegir tantes pàgines resulta feixuc i sempre ens falta temps! Per això, aquí et fem un petit resum de l’estructura del nou currículum.

Competències específiques de les àrees o matèries

Les competències específiques són aquelles habilitats i destreses que l’alumnat ha de poder desenvolupar i desplegar a través de les diferents situacions d’aprenentatge i activitats, l’abordatge de les quals requereix dels sabers de cada àrea, matèria o àmbit. Per tant, cal potenciar el desenvolupament de les competències específiques a través de la concreció dels objectius que ens proposem per a les diferents situacions d’aprenentatge.

Criteris d’avaluació de les competències específiques

Els criteris d’avaluació són els referents que indiquen el nivell d’assoliment dels aprenentatges que s’espera que l’alumnat adquireixi a través de la situació d’aprenentatge. Aquests estan directament vinculats amb les competències específiques, i així es presenten al nou currículum. Cal tenir en compte que els criteris d’avaluació estan distribuïts per cicles, de manera que escollirem el o els criteris a treballar dins del cicle educatiu.

Els sabers

Els sabers són la nova versió dels continguts. En el nou currículum, per a cada àrea i matèria es concreten diferents sabers que estan distribuïts en blocs. En les nostres programacions de situacions d’aprenentatge, aquests sabers es podran copiar i concretar, tot afegint nous sabers relacionats amb context proper de l’alumnat, i/o eliminant parts que no es treballaran.

Les situacions d’aprenentatge

El DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica indica que: “Les situacions són escenaris que l’alumnat es troba a la vida real i que els centres educatius poden utilitzar per desenvolupar aprenentatges. Plantegen un context concret, una realitat actual, passada o previsible en el futur, en forma de pregunta o problema, en sentit ampli, que cal comprendre, a la qual cal donar resposta o en la qual s’ha d’intervenir”.

Les situacions d’aprenentatge són un conjunt d’activitats que impliquen l’alumnat en el desplegament d’actuacions associades a competències clau i competències específiques, i que promouen el desenvolupament i adquisició de les mateixes. Aquestes tenen un enfocament clarament competencial, fet que modifica la planificació orientada a l’adquisició de sabers d’una única àrea o matèria basada en la seqüència tradicional de temes de les disciplines. Pretén acostar-se al fet de donar sentit als diferents aprenentatges basant-se en la seqüència de contextos rellevants i reptes que entrellacen els sabers amb un enfocament competencial.

Així, les situacions són sessions d’aprenentatge, ben programades i planificades, que promouen la participació, la implicació i l’acció, ja que estan adaptades als interessos dels i les alumnes, que són els protagonistes del seu propi aprenentatge. Alguns exemples de situacions d’aprenentatge us les vam compartir en aquest article que pots trobar al nostre blog. Algunes d’aquestes situacions d’aprenentatge poden ser un tema d’interès plantejat per l’alumnat, una recerca d’un tema que impliqui la comunitat educativa, una creació artística, la resolució d’un repte plantejat per la comunitat educativa, l’organització d’una cursa solidària al centre educatiu, una necessitat d’aprenentatge relacionada amb els ODS, etc.

Si vols saber-ne més i vols aprendre a programar situacions d’aprenentatge, no et perdis el nostre curs “Programació de situacions d’aprenentatge. LOMLOE” per Educació Primària i Educació Secundària! Aquest és un curs online està reconegut pel Departament d’Educació, i és vàlid per sumar mèrits docents en oposicions, concurs de trasllats, etc.

I recorda que també pots fer aquest curs online al juliol pel cobrament i el nomenament del mes de juliol per al professorat substitut.

Fes una ullada al nostre curs online Programació de situacions d’aprenentatge!

crossmenuchevron-down