(0 cursos) | TOTAL: 0€

Programa Pluja Fina

Pluja Fina és una iniciativa de la Fundació Vincles. Programa d’educació ambiental i per a la sostenibilitat, en el marc dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, impulsats per les Nacions Unides i el compromís ciutadà, per augmentar la conscienciació i l’acció vers la preservació i el bon ús del recurs de l’AIGUA, un recurs essencial per a la vida.

Aquest programa experimental té l’objectiu de que els infants reflexionin sobre la importància de l’aigua, de manera vivencial, a través de diferents tallers, experiències i reptes per tal de prendre consciència sobre el seu ús responsable.

Com plantegem aquest programa a les escoles?

A través de diferents escenaris d’aprenentatge proposem la realització de tres tallers i quatre capses d’aprenentatge i una trobada d’intercanvi, per donar resposta a l’objectiu principal del programa.

Taller 1: Recuperar llegendes antigues, relacionades amb l’aigua

En Pep Casas mestre que ha escrit i conta contes, Que es dedica a recollir i explicar històries i llegendes que s’explicaven fa anys a Catalunya.

En aquest cas, ens porta contes i llegendes, on l’aigua és el tema principal que s’explicaven en diferents punts del territori (Montseny, Pirineus, Vallès, Mallorca...).

Per explicar aquests contes, intenta reproduir com s’explicaven els contes antigament, on vells i joves es reunien a la vora del foc a escoltar, sense cap altre suport que la veu de qui explica i la pròpia imaginació, les històries que solia explicar l’avi o l’àvia de la família.

Taller 2: La dansa de l'aigua - Art i aigua

La Neus Bruguera és una dibuixant i mestra, a qui l’aigua i tots els seus elements d’expressió l’apassiona.

En aquest taller ens porta una proposta ben diferent i original en què els infants poden crear i inspirar-se a través d’elements amb els quals, segurament, no estan gens avesats a treballar. Han de treballar sobre un paper artesanal, fet de lli i cotó per Sastres Paperers, al Molí de la Farga de Banyoles. Com a elements per dibuixar utilitzen pinzells amb càrregues d’aigua i de tintes de diferents tons blaus, a més de llapis aquarel·lables.

Amb tot aquest material, han de dibuixar la seva pròpia interpretació de l’aigua en moviment, de la manera que vulguin. Després, l’artista continua amb la creació d’aquests dibuixos, amb ploma de plata i tintes xineses, sempre respectant el dibuix original de l’infant. Totes aquestes co-creacions entre la Neus i els infants, estaran exposades a la Casa de l’Aigua de la Trinitat Nova (Nou Barris-Barcelona).

Taller 3: Expressió corporal i música

L’Eduard Costa és un conegut músic que actua amb el nom de l’Últim Indi.

En aquest taller acompanya i guia els infants, a través de la música i de la paraula, en un camí en què es van convertint en gotes d’aigua, grans rius, arbres, llavors, animals... Els infants comencen reflexionant sobre ells mateixos, a través del seu nom i de qui i com són. Després, se’ls convida a moure’s lliurement per la sala. I guiats per la música i la veu de l’Eduard, es van transformant en els elements relacionats amb l’aigua. Durant aquest procés, comencen de manera molt individual, i acaben ajuntant-se per construir un arbre gegant, de manera conjunta. A cada taller en surt una part d’una música i cançó que s’estrenarà a la trobada final.

Capses d'aprenentatge

En aquest projecte, hem creat 4 capses d’aprenentatge que ens aporten coneixements sobre el cicle complet de la gestió de l’aigua, posant èmfasi en aquella part que menys s’explica, el cicle creat per part de l’home. L’aigua s’evapora, crea els núvols plou i va cap als rius o aigües subterrànies. Després, però, es troba en pantans, captacions, regadius, potabilitzadores, dessalinitzadores, indústries, granges, aixetes, clavegueres, col·lectors, depuradores, ...

Són capses d’aprenentatge molt versàtils i pràctiques, enfocades a cercar la participació activa dels infants, de manera que puguin reflexionar, experimentar, observar i contrastar en equip.

Les 4 capses estan organitzades de la següent manera:

• Capsa 1: D’on ve l’aigua? Des de que l’aigua s’evapora fins que queda emmagatzemada en embassaments o aqüífers subterranis.
  • Capsa 2: Com arriba l’aigua a casa? Des que l’aigua surt dels pantans fins que arriba a les aixetes.
  • Capsa 3: Com utilitzem l’aigua? Explica aquells usos que donem a l’aigua, tant a nivell de casa, com a nivell global, de tot Catalunya.
  • Capsa 4: Com es neteja l’aigua? Des de que hem utilitzat l’aigua fins que aquesta torna al medi natural.

Aquestes capses d’aprenentatge, ens aporten tots aquests aprenentatges a partir de jeroglífics, sopes de lletres, jocs de cartes, caixes secretes amb cadenats, i molts reptes.

L’objectiu de les capses d’aprenentatge és aportar nous sabers a través del desenvolupament de diferents competències específiques, de maneres diferents, vivencials i divertides, per a què després, cada infant pugui reflexionar amb més coneixement sobre tot el que té a veure amb l’aigua.

Trobada final a la casa de l’aigua

Finalment, es faran tres trobades amb les diferents escoles, a la Casa de l’aigua de la Trinitat Nova (Nou Barris) de Barcelona, per crear xarxa entre escoles i compartir experiències de la seva participació al projecte.

En aquesta trobada final es farà una visita dramatitzada de les instal·lacions de la casa de l’aigua a càrrec de la Companyia de Teatre Expropiat, i també faran un taller de teatre en què hauran de presentar allò que els hagi remogut al llarg del projecte o de la seva vida, relacionat amb l’aigua a càrrec de la directora de teatre Gemma Martínez.

També es presentarà la peça musical creada per l’Eduard Costa, sorgida als tallers d’expressió musical i corporal de les escoles participants.

En aquesta edició hi ha participat:

Institut Escola Castellterçol, Escola Vedruna de Tona, Escola Heurom de Perafita, Escola Bellpuig de Sant Julià de Vilatorta, Escola Elisenda de Moncada de Barcelona i escola Àgora de Barcelona.

Últims projectes

Guiatges i activitats al medi

La Fundació Vincles organitza diverses sortides i activitats per donar a conèixer l’entorn, com guiatges interpretatius i vivencials.

Aliances ambientals

Projectes compartits i debats per identificar què podem fer les entitats del tercer sector per avançar en l’àmbit socio-ambiental.

Què no ens mengem?

Sabem quin és el malbaratament alimentari als menjadors escolars del nostre municipi? Com podem reduir-lo?

crossmenuchevron-down