A l’aula, l’aprenentatge cooperatiu és una eina pedagògica amb moltes possibilitats. Aquestes estratègies no només promouen l’èxit a nivell acadèmic, sinó que també afavoreixen les habilitats socials i emocionals fonamentals en els i les nostres alumnes.
En aquest article, explicarem la importància de l’aprenentatge cooperatiu junt amb el rol i el paper de docents i alumnes per maximitzar la seva efectivitat.
Les estratègies de treball cooperatiu se situen en un punt més enllà a la simple col·laboració entre alumnes, ja que ofereix l’oportunitat de compartir aprenentatges, iniciar debats, resoldre problemes i reptes, i treballar junts i juntes per aconseguir un objectiu comú.
Així, aquest enfocament no només potencia els aprenentatges de sabers, sinó que també fomenta el desenvolupament de moltes competències, tant les específiques de les diferents àrees o matèries d’aprenentatge, com les competències clau, sobretot la competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
Per tant, una activitat estructurada de manera cooperativa, atenent als elements clau de l’aprenentatge cooperatiu, afavorirà l’aprenentatge compartit i alhora individual, i també es podrà veure, de manera progressiva, com l’alumnat desenvolupa la responsabilitat compartida, el respecte mutu, l’ajuda entre membres de l’equip, etc. encaminant les situacions d’aprenentatge competencial cap a l’èxit personal i acadèmic de l’alumnat.
Els i les alumnes que treballen en equips cooperatius, seran protagonistes del seu propi aprenentatge, ja que les activitats cooperatives estaran estructurades de tal manera que s’afavorirà la participació, l’intercanvi d’idees, la presa de decisions consensuada, la planificació i organització, la distribució de tasques, la posada en comú, etc.
En aquest sentit, els equips cooperatius ofereixen un entorn en el que els i les alumnes no només aprendran de manera conjunta, sinó que també desenvoluparan rols actius que potenciaran la seva participació i el compromís cap al seu equip de treball.
Anem a veure alguns d’aquests àmbits i competències transversals que s’hi desenvolupen en referència al paper de l’alumnat en els equips cooperatius.
El rol dels i les docents en l’aprenentatge cooperatiu, també és molt diferent del paper que desenvoluparia en situacions més tradicionals de l’aprenentatge. A continuació, detallem alguns aspectes relacionats amb el paper del i la docent.
Hem vist que l’aprenentatge cooperatiu és un eina molt valuosa que promou l’èxit acadèmic i el desenvolupament d’habilitats i competències personals, socials i comunicatives en el nostre alumnat, alhora que el permet aprendre a aprendre a diferents maneres, cooperant i compartint aprenentatges entre iguals. Aplicar diferents estratègies cooperatives, estructurant les activitats i propostes, i promovent l’intercanvi, la interacció i la participació, contribuirà a facilitar competències d’èxit en els i les nostres alumnes.
Si vols conèixer més avantatges de l’aprenentatge cooperatiu i vols aprendre a aplicar-lo a l’aula, fes una ullada al nostre curs “Aprenentatge cooperatiu. Estratègies pràctiques”, on aprendràs a dissenyar i adaptar activitats cooperatives per a la teva especialitat. El curs és totalment online, reconegut pel Departament d'Educació, i contribueix a l'activació del perfil de mètodes.