(0 productes) | TOTAL: 0,00

Avantatges de treballar per ambients a l’aula

Has treballat alguna vegada per ambients a l’aula?

Els ambients d’aprenentatge són escenaris dinàmics i flexibles, enfocats a promoure aprenentatges significatius per a l’alumnat, en els quals hi intervé l’ús de materials oberts i molt flexibles que són els vertebradors de les experiències d’aprenentatge constructives i autònomes.

En aquest post veurem què són els ambients i els avantatges d’aplicar-los a l’aula.

Els ambients d’aprenentatge

El treball per ambients no només suposa una reconversió dels espais físics on es porta a terme l’aprenentatge, sinó que els recursos, el temps, les interaccions entre alumnes i l’heterogeneïtat dins de grups reduïts amplien i promouen les múltiples oportunitats de joc i relacions, d’aprenentatges i vincles, i d’experimentació i investigació en espais compartits.

En els ambients, és l’infant qui construeix el seu propi aprenentatge a través de l’experimentació, la recerca, l’observació, la creació, la imaginació, la interacció, etc.

Per la seva banda, l’adult és qui organitza i crea l’ambient d’aprenentatge, alhora que orienta i afavoreix l’experimentació i la pràctica en els alumnes.

En relació a l’espai i escenari d’aprenentatge, s’hi tenen en compte diferents aspectes bàsics del desenvolupament integral dels infants, com el joc entès com una font d’aprenentatge, la interacció amb els altres, el moviment i l’acció, l’experimentació i la imitació, el respecte als diferents ritmes d’aprenentatge, etc.

I els materials que conformen l’ambient són flexibles, motivadors, atractius i variats amb l’objectiu d’afavorir l’aprenentatge de tots els infants, fent possible la inclusió de tots aquests i tenint en compte les diferents edats i ritmes d’aprenentatge.

Beneficis dels ambients d’aprenentatge

Els infants són els protagonistes dels ambients, ja que és gràcies a ells que l’espai pren vida, significat i interacció. I la interacció encara és més elevada quan els infants són de diferents grups classe o bé internivells, ja que descobreixen col·laboracions que desconeixien i aprenen a relacionar-se amb una altra mirada i un altre rol.

Les característiques dels ambients promouen i faciliten diferents habilitats en els infants i alhora moltes oportunitats de creixement i aprenentatge en comunitat. En aquest apartat veurem alguns avantatges i beneficis de treballar per ambients:

  • Es promou la interacció entre infants.
  • Es potencia la interacció dels infants amb els materials, deixant que siguin ells els qui decideixen la funcionalitat dels objectes i elements.
  • Promou l’autonomia de l’infant.
  • Afavoreix la presa de decisions de l’infant, qui pot escollir l’espai i la proposta més atractiva per ell i posar-se en acció.

Les interaccions entre infants i entre aquests i l’ambient també tenen molts beneficis pel seu procés d’aprenentatge:

  • S’afavoreix l’escolta activa, el diàleg, el reconeixement propi i dels altres, així com els diferents punts de vista dels altres.
  • Es promou l’aprenentatge en comunitat i amb cooperació.
  • Augmenta l’autoestima de l’infant i la confiança en un mateix, ja que veuen que són capaços de resoldre diferents situacions sense l’ajuda de l’adult.
  • Es contribueix a superar, progressivament, l’egocentrisme, ja que els infants actuen en comunitat i s’estableix una base col·lectiva.

En els ambients, l’infant anirà descobrint, experimentant i provant, construint i interactuant amb els diferents materials i elements, amb llibertat, sense judicis i desenvolupant la seva creativitat, al seu ritme, i compartint els moments i aquestes experiències amb els companys. Així, tant l’espai com els materials contribuiran al seu desenvolupament personal i social.

El comportament dels infants en els ambients és viu i actiu:

  • Aprenen a prendre decisions i comprovar i valorar els resultats de les diferents experiències.
  • Conviuen i juguen amb altres infants, treballen i aprenen junts, es mouen, construeixen, parlen, contrasten punts de vista, etc.
  • S’afavoreix l’autogovern, de manera que els infants poden donar el seu punt de vista sobre diferents aspectes com les normes de funcionament, els espais de l’ambient, les propostes, etc. tot enriquint-les amb el seu punt de vista.

Curs online d’Ambients d’aprenentatge

Ara que ja saps quins són els beneficis de treballar per ambients a l’aula i coneixes algunes característiques dels ambients d’aprenentatge, si vols aprofundir més en aquesta metodologia, t’oferim una formació completa sobre els ambients, en la que aprendràs a dissenyar, planificar i programar ambients amb els diferents espais d’aprenentatge i propostes úniques i significatives pels i les teves alumnes.

No t’ho perdis i apunta’t al curs online d’ambients d’aprenentatge!

crossmenuchevron-down