(0 cursos) | TOTAL: 0€

Curs de documentació pedagògica

Documentar consisteix en fer visibles els processos d’ensenyament i aprenentatge i tot allò que està implicat en aquest procés, com les relacions entre els infants, el rol de la persona docent, les estratègies d’aprenentatge que utilitza l’infant, etc.

Per tal de fer visibles tots aquests processos, a través de la documentació s’elabora un material que deixi constància de manera visual, audiovisual o escrita, que narri les tasques i accions d’aprenentatge realitzades.

En aquest post veurem en què consisteix la documentació pedagògica i què hem de tenir en compte per començar a documentar.

El sentit de la documentació pedagògica

La documentació pedagògica ha estat aplicada, sobretot a l’educació infantil, i també ha estat influenciada per la perspectiva educativa de les escoles de Reggio Emilia (Itàlia), encapçalades pel pedagog Loris Malaguzzi.

La documentació és una eina complexa que forma part d’una globalitat educativa que inclou diferents aspectes i elements, com les accions dels infants, les converses i els diàlegs establerts, les estratègies d’aprenentatge, etc.

Escoltar la veu dels infants és un component essencial de la documentació pedagògica. Aquesta pràctica parteix de la concepció que els infants són protagonistes actius del seu aprenentatge, amb la capacitat d’elaborar teories i interpretacions sobre el món que els envolta. Escoltar-los no només ajuda els i les docents a entendre millor els seus processos d’aprenentatge, sinó que també enriqueix l’experiència educativa dels infants, fomentant el diàleg, la reflexió i la col·laboració.

Per escoltar efectivament la veu dels infants, els docents han de crear un entorn que afavoreixi la confiança i la seguretat. Aquest clima facilita que els infants s’expressin lliurement, explorant les seves idees sense por de ser jutjats. La confiança, però, no es crea automàticament; requereix una relació de respecte i empatia entre docents i infants.

Els i les docents han de dissenyar espais físics i emocionals on l’escolta sigui central. Això implica disposar de materials accessibles, fomentar interaccions significatives i assegurar-se que els infants tenen temps per pensar i expressar-se. En aquest context, els i les docents es converteixen en observadors atents i participants actius, prenent nota de com els infants s’apropen als reptes i interactuen amb els altres.

El paper dels i les docents, dels infants i de les famílies en la documentació

Per una banda, el paper de la docent s’enfocarà a crear escenaris i situacions d’aprenentatge en què els infants siguin protagonistes i puguin aprendre per ells mateixos, fent ús dels seus coneixements i dels seus recursos personals. I per altra banda, acompanyarà l’infant, guiant-los de manera productiva i promovent aquesta autonomia.

La documentació i la reflexió pedagògica vinculada a aquesta, permetrà descobrir les inquietuds i els interrogants dels infants per tal de donar continuïtat a diferents situacions d’aprenentatge, i també contribuirà a que les docents posin en pràctica diferents estils i estratègies educatives que observin que funcionen per a cada infant.

Per altra banda, la documentació també contribuirà donar continuïtat i promoure l’interès pels aprenentatges realitzats, ja que la curiositat i la confiança dels infants es veu beneficiada quan contemplen allò que han aconseguit. És per aquest motiu que la documentació per a l’infant és important pel propi procés d’aprenentatge, ja que podran veure’s en les fotografies, tocar les seves produccions, observar les accions realitzades, i per tant, regulant el propi procés d’aprenentatge de manera natural.

La primera socialització dels infants és en la família, i aquesta té un paper essencial en el desenvolupament de l’infant i les primeres relacions amb l’entorn.

Per tant, és important establir ponts i relacions positives i constructives entre la institució familiar i la institució escolar, implicant a les famílies en la vida i la cultura escolar. Per aconseguir ampliar i consolidar aquesta relació, la documentació es presenta com una oportunitat molt interessant per mostrar els diferents avenços dels infants a l’escola.

Així, la documentació és presenta com una oportunitat per mostrar i compartir amb les famílies, i per informar sobre les diferents tasques i accions realitzades al centre educatiu i a l’aula, i per a què puguin observar els diferents processos d’aprenentatge dels infants.

Curs online de documentació pedagògica

Com hem vist, la documentació és un art que ens ajuda a comprendre la cultura dels infants, com fan hipòtesis i com pensen, com es relacionen amb l’ambient, els i les companyes i els materials i recursos d’aprenentatge, com fan preguntes i elaboren teories, etc.

Hem de tenir en compte diferents elements i aspectes bàsics, així com seguir tot un procés per elaborar la nostra documentació i compartir-la amb l’entorn, així que si vols saber-ne més, fes una ullada al nostre curs per aprendre a documentar a l’aula: Documentació pedagògica.

Aquest curs online està reconegut pel Departament d’Educació, és totalment online i asíncron, així que podràs fer el curs quan i des d’on vulguis!

Temari del curs online de documentació pedagògica

No et perdis el curs i revisa el temari on veuràs els diferents continguts del curs de documentació pedagògica que pots fer online i al teu ritme!

En aquest es combina la teoria i la pràctica per a què puguis fer una immersió efectiva en el món de la documentació pedagògica.

Temari del curs Documentació pedagògica:

Mòdul 1:

Què és la documentació pedagògica

  • Aproximació al concepte de documentació
  • Pedagogia de l'escolta i protagonisme de l'alumnat
  • La figura del/la docent investigador/a
  • La relació amb les famílies

Mòdul 2:

El sentit de la documentació

  • El cicle de la documentació
  • Documentar per als infants
  • Documentar per als ensenyants
  • Documentar per a les famílies
  • Documentar per a la comunitat

Mòdul 3:

Com documentar

  • Com es documenta?
  • Tècniques de registre
  • El cicle de la documentació
  • Possibles temes per documentar
  • Formes i possibilitats d'observació
crossmenuchevron-down