La diversitat és una qualitat humana, i que la trobem present tant dins com fora de les aules ja que és un fidel reflex de la societat.
L'alumnat dels centres educatius és divers i heterogeni, té realitats particulars i diferents. Així, posar atenció a la diversitat implica tenir en compte aquesta singularitat de tots i cada un dels nostres alumnes, i ser acompanyants en un procés educatiu per fomentar que en el seu desenvolupament personal també incorporin el reconeixement d'aquesta diversitat.
Així, avui ens trobem en què hi ha centres educatius on hi conviuen moltes llengües diferents, les matrícules són vives, l’heterogeneïtat sobre el coneixement de la llengua de l’escola és evident, i manquen recursos humans especialitzats en la gestió de la diversitat lingüística.
És per aquest motiu, que els i les docents hem de tenir un bon recull d’estratègies i recursos per facilitar la immersió lingüística a l’aula, ja que d’aquesta manera podrem acompanyar l’alumnat amb llengües maternes diferents a la llengua catalana, i ajudar-los en la seva adaptació, inclusió i aprenentatge.
Tenir una bona motxilla plena de recursos per afavorir la immersió lingüística a l’aula, ajudarà a l’alumnat en molts àmbits. Així, aplicar estratègies d’immersió lingüística implicarà:
La immersió lingüística consisteix en l’exposició parcial o total a la llengua en les diferents etapes del procés d’aprenentatge dels alumnes, des que són petits fins que arriben l’adolescència, així, es pot considerar una estratègia que actualment es duu a terme en l’etapa escolar a nivell mundial.
L’objectiu principal de la immersió lingüística és aconseguir l’aprenentatge d’una llengua en el mínim temps possible, i de manera intensiva per part d’aquells alumnes que no la parlen en l’àmbit familiar, amb la finalitat d’afavorir al màxim les competències comunicatives, i el coneixement gramatical i lèxic.
És doncs, una eina de cohesió social que contribueix a millorar i enfortir els vincles entre els alumnes i preparar-los per desenvolupar diferents habilitats i competències que els serviran pel seu futur personal, social i laboral potenciant la seva inclusió en comunitat.
A través de la immersió lingüística es tracta de conciliar les diferents cultures presents a l’aula i al centre educatiu, respectant la diversitat lingüística i cultural de tots els alumnes, evitant la segregació lingüística i social.
A nivell social doncs, es pretén reconèixer la diversitat lingüística en entorns plurilingües com una riquesa present en les diferents societats, i en entorns educatius contribuir a que els alumnes prenguin consciència de la necessitat de respectar a tots els companys, independentment del seu origen, cultura o llengua, per comunicar-se i teixir vincles positius entre ells.
A grans trets, podem concloure que trobaríem quatre pilars fonamentals per a què des del centre es puguin conèixer els alumnes i aplicar les estratègies d’immersió lingüística adequades - independentment de la llengua d’aquests a l’inici del curs escolar- amb l’objectiu de finalitzar l’educació obligatòria amb un bon domini de la llengua vehicular del centre educatiu.
Aquests quatre pilars bàsics de la immersió lingüística són:
A continuació els analitzarem amb més detall.
Referent a les estratègies metodològiques que apliquem a l’aula per treballar la immersió lingüística:
Pel que fa a l’àmbit emocional dels alumnes, les estratègies d’immersió lingüística afavoriran:
En aspectes relacionats amb la llengua materna dels alumnes, serà fonamental treballar aspectes relacionats amb aquesta des de la perspectiva de la immersió lingüística, com:
I finalment, referent als usos lingüístics de la llengua, s’haurà de tenir en compte:
Fins aquí, hem vist que les estratègies d’immersió lingüística afavoriran la inclusió de l’alumnat nouvingut, ja que es potenciarà l’aprenentatge d’una segona llengua, diferent a la seva llengua materna, de manera pràctica i significativa.
Vols descobrir estratègies d’immersió lingüística per aplicar a l’aula?
T’oferim dos cursos online d’immersió lingüística per tal d’adquirir les competències i habilitats per acompanyar a l’alumnat nouvingut en la seva inclusió, per promoure el seu sentiment de pertinença i sobretot, per aprendre a adaptar materials didàctics a través de bastides lingüístiques, així com conèixer recursos, dinàmiques, tècniques i estratègies d’immersió lingüística a l’aula.
Els dos cursos online que oferim sobre immersió lingüística estan reconeguts pel Departament d’Educació, són de 40 hores cada un, i ambdós contribueixen a l’activació del perfil d’immersió lingüística.
Vols activar el perfil d’immersió lingüística?
No et perdis el pack de cursos d’immersió lingüística que s’ofereixen cada mes del curs escolar. Amb la realització dels dos cursos online, activaràs de manera efectiva el perfil d’immersió lingüística.