(0 cursos) | TOTAL: 0€

Curs online Alumnes amb TEA

Vols tenir estratègies i recursos per atendre a l’alumnat amb TEA a l’aula? Hem elaborat una formació online per descobrir com adaptar espais, escenaris, situacions, materials i recursos per atendre’ls amb una mirada totalment inclusiva per tal de superar les barreres per a l’aprenentatge.

En aquest post us compartirem algunes estratègies i us explicarem en què consisteix el curs online reconegut pel Departament d’Educació sobre recursos per a l’alumnat amb TEA.

Com és el curs online sobre alumnes amb TEA?

Aquesta formació que hem dissenyat és molt completa i respon a les necessitats que educadors i educadores en heu anat explicant. Així que hem pensat que la millor manera de descobrir diferents metodologies i estratègies per acompanyar els i les nostres alumnes amb TEA, és coneixent diferents casos pràctics, inspirats en casos reals, per tal de conèixer les característiques del Trastorn de l’Espectre Autista i així saber com donar resposta a les diferents necessitats d’aprenentatge.

La formació és 100% en línia i asíncrona, de manera que des del primer dia del curs i fins l’últim de la convocatòria que hagis escollit, podràs avançar al teu ritme, quan vulguis i des d’on vulguis.

El curs online sobre alumnes amb TEA està reconegut pel Departament d’Educació i és de 40 hores formatives, que es realitzen durant 4 setmanes cada mes de l’any.

Així, al tenir 40 hores de formació, el curs es distribueix en 4 mòduls diferents, aquests són els continguts de cada mòdul:

MÒDUL 1. Què és el Trastorn de l'Espectre Autista?

  • Introducció
  • Història de l'autisme i evolució del concepte
  • Característiques generals del Trastorn de l'Espectre Autista
  • Criteris diagnòstics segons el DSM-5
  • Facilitar l'accés a l'aprenentatge

MÒDUL 2. Detecció, diagnòstic i mètodes específics per al TEA

  •  La importància de la detecció precoç en els Trastorns de l'Espectre Autista (TEA).
  • Procés de detecció i diagnòstic dels Trastorns de l'Espectre Autista
  • Trastorns i dificultats associades als TEA
  • Metodologies específiques per al Trastorn de l'Espectre Autista

MÒDUL 3. Orientacions i recursos pels diferents escenaris d'aprenentatge

  • Comprensió dels i les alumnes amb TEA a l'aula
  • Enfocament interdisciplinari
  • Eines i recursos per acompanyar infants i joves amb TEA a l'aula
  • Estratègies pràctiques per a situacions quotidianes en l'àmbit educatiu

MÒDUL 4. Orientacions i estratègies inclusives per a l'alumnat amb TEA

  • Introducció
  • Adaptació de contextos i de recursos educatius. Orientacions per a les diferents etapes educatives i estratègies inclusives per a l'alumnat amb TEA

Quins són els objectius del curs online sobre estratègies per a alumnes amb TEA?

  • Disposar de mesures i suports per atendre els i les alumnes amb Trastorn d'Espectre Autista i promoure la seva inclusió al centre i a l'aula.
  • Conèixer les característiques i necessitats educatives específiques de l'alumnat amb TEA per identificar els reptes educatius més comuns i oferir escenaris inclusius al centre i a l'aula.
  • Descobrir diferents metodologies específiques per promoure el desenvolupament de les habilitats socials i comunicatives de l'alumnat amb autisme i aprendre a construir propostes d'aprenentatge accessibles.
  • Descobrir diferents estratègies i recursos per aprendre a elaborar adaptacions en situacions de centre i d'aula quotidianes tot oferint suports i recursos per eliminar barreres per a la participació i l'aprenentatge.
  • Conèixer i identificar estratègies adaptades a les diferents etapes educatives i escenaris d'aprenentatge a través d'orientacions pràctiques per aplicar a l'aula.

Estratègies per alumnes amb TEA a Educació Infantil

Et compartim algunes orientacions senzilles resumides, entre les múltiples orientacions i estratègies per acompanya els infants amb TEA d’Educació Infantil i relacionades amb la comunicació i el llenguatge.

El 90% de les alteracions en l’autoregulació de la conducta es deuen a dificultats en la comunicació, per la qual cosa adquirir habilitats lingüístiques i comunicatives serà clau per a la inclusió educativa dels infants amb TEA. Per potenciar el desenvolupament de la competència lingüística a Educació Infantil, cal treballar especialment en els següents aspectes:

  • Fomentar l’atenció i la interacció.
  • Establir rutines.
  • Afavorir el joc funcional amb joguines.
  • Practicar la imitació.
  • Introduir gestos i sons en la comunicació.

Les pautes d’actuació recomanades inclouen:

  • Estimular l’atenció de l’infant cap als sons, les veus i els objectes.
  • Assegurar-se que l’infant està atent abans d’interactuar amb ell.
  • Utilitzar un llenguatge senzill, amb frases curtes i només informació essencial.
  • Relacionar de forma explícita les accions dels infants amb les paraules corresponents.
  • Acompanyar el llenguatge amb gestos.
  • Utilitzar diferents reforços positius tenint en compte interessos de l’infant i acompanyant-los amb reforços socials.
  • Utilitzar materials concrets i visuals.
  • Aprofitar contextos reals per fer la comunicació funcional.

Estratègies per alumnes amb TEA a Educació Primària

A continuació, et proporcionem algunes indicacions bàsiques resumides, seleccionades d'entre diverses estratègies i orientacions existents, per facilitar l'acompanyament dels infants amb TEA en l'etapa d'Educació Primària, relacionades amb l’autonomia.

Un aspecte fonamental durant l’etapa d’Educació Primària, és que l’infant vagi adquirint autonomia. En aquest sentit, es poden realitzar diverses accions per potenciar al màxim el seu desenvolupament:

  • Encoratjar la responsabilitat en el treball individual oferint-li una supervisió propera al principi, però disminuint-la gradualment a mesura que l’alumne esdevingui més autònom en les tasques.
  • Si les activitats requereixen molts desplaçaments dins el centre o canvis d’edifici, incloure un codi visual per identificar cada aula amb el seu horari.
  • Facilitar diferents tipus d’horaris segons les necessitats individuals de cada alumne, avançant de pictogrames a paraules escrites, que ell mateix podrà completar a mesura que guanyi en autonomia.
  • Flexibilitzar les rutines i donar més explicacions de les activitats per millorar la comprensió i independència de l’alumne.

Estratègies per alumnes amb TEA a Educació Secundària

I finalment, també et compartim algunes idees per acompanyar els i les joves amb TEA d’educació secundària. En aquest cas, et posem un exemple resumit per treballar a la matèria de matemàtiques.

En el desenvolupament de les competències matemàtiques cal tenir en consideració les barreres en què es troba l’alumnat amb TEA, en relació amb l’abstracció i la comprensió complexa de problemes matemàtics. A continuació, detallem algunes estratègies que poden facilitar aquests aprenentatges:

  • Dissenyar models d’activitats d’avaluació que l’alumne/a ja hagi treballat prèviament, per promoure la confiança en si mateix.
  • Permetre la manipulació d’elements concrets per apropar els aprenentatges més abstractes i utilitzar el joc.
  • Incloure alguns programes i aplicacions digitals matemàtiques.
  • Posar atenció especial als errors que es repeteixen en la resolució de problemes, i planificar els suports partint d’aquests.
  • Oferir guies i bases d’orientació per a la resolució de problemes que expliquin els passos a seguir, indicant com identificar la informació rellevant i la irrellevant.

Recursos, mesures i estratègies sobre el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA).

Si vols saber-ne més, i conèixer a fons més metodologies i estratègies d’atenció directe a l’aula per a l’alumnat amb Trastorns de l’Espectre Autista (TEA), no et pots perdre el nostre curs online, asíncron i reconegut pel Departament d’Educació.

Faràs un curs enfocat a la pràctica tot seguint, analitzant i valorant diferents casos pràctics, i coneixerà un munt d’estratègies i mesures per donar resposta a situacions amb alumnes amb TEA, tant per educació infantil, primària i secundària.

No te’l perdis!! Fes-li una ullada AQUÍ

crossmenuchevron-down