(0 cursos) | TOTAL: 0€

Situacions d’aprenentatge a educació infantil a través de l’aprenentatge basat en reptes.

Amb l’aprovació del nou currículum d’educació infantil es presenten molts canvis en el nostre dia a dia com a docents. I amb la nova llei educativa també ha sorgit el concepte de situacions d’aprenentatge.

T’agradaria conèixer en què consisteixen les situacions d’aprenentatge i aprendre a dissenyar-les i programar-les?

En aquest post us explicarem què són, descobrirem quines són les seves característiques i veurem com les podem treballar a l’aula d’educació infantil a través de l’aprenentatge basat en reptes propers i significatius pels infants.

Què són les situacions d’aprenentatge a l’educació infantil?

Segons el nou currículum de l’educació infantil, les situacions d’aprenentatge són “escenaris que l’alumnat es troba a la vida real i que els centres educatius poden utilitzar per desenvolupar aprenentatges”.

Una situació d’aprenentatge és una situació que parteix d’un context concret, i que planteja  un repte a l’infant. Com a conseqüència d’aquest repte, l’infant haurà de dur a terme tota una sèrie d’accions que s’orientaran al desenvolupament d’una o més competències.

Per altra banda, cal tenir present que no totes les unitats didàctiques són situacions d’aprenentatge, ja que aquestes últimes estan enfocades directament al desenvolupament de les competències, partint d’una realitat i d’un context real i proper pels infants, en el qual es planteja un repte.

Quina és la finalitat de les situacions d’aprenentatge a educació infantil?

En primer lloc, l’objectiu de l’aprenentatge basat en reptes i de les situacions d’aprenentatge a educació infantil és afavorir que l’infant desenvolupi les competències dels quatre eixos de manera natural. Per tant, es tracta de resoldre de manera eficaç els reptes reals en què es trobin els infants.

Una altra finalitat que persegueixen les situacions d’aprenentatge és la construcció de l’aprenentatge amb sentit, que connecti amb l’entorn, les necessitats reals i els interessos dels infants de manera significativa i amb funcionalitat.

El desenvolupament de les competències també és una més de les finalitats de les situacions d’aprenentatge a l’educació infantil, ja que a través d’un context real i de propostes constructives, es treballaran diferents situacions que afavoriran el desenvolupament de diferents competències específiques.

Així, els i les educadores d’infantil, a través de situacions d’aprenentatge i reptes propers i reals, podrem mantenir i fer créixer l’interès natural per l’aprenentatge, i alhora continuar el camí cap a l’aprenentatge globalitzat, natural i amb sentit.

Què és un repte per educació infantil?

Un repte pels infants és un desafiament que pot partir del seu interès. Aquest repte pot ser plantejat pels infants, també pot ser una pregunta o bé un problema en què s’ha trobat el grup classe, pot sorgir de l’observació d’un fenomen, i pot partir d’una problemàtica de l’entorn proper i que els cridi l’atenció, una necessitat plantejada per algun agent extern, entre altres.

Així, els reptes són situacions d’aprenentatge que implicaran mobilitzar diferents sabers, i connectar les diferents actuacions que es desenvolupin per tal de treballar i potenciar les diferents competències.

Exemples de reptes i de situacions d’aprenentatge a educació infantil

Hi ha moltes maneres de plantejar situacions d’aprenentatge a l’aula, i a través dels reptes podem afavorir el desenvolupament de les competències. Alguns exemples són:

  • Aprendre a posar-se un jersei
  • Aprendre a orientar-se en espais quotidians (fora, dins, aquí i allà) i proposar el repte de superar un circuit tant dins com fora de l’aula
  • Aprendre a expressar sentiments i emocions a través de la llengua oral i fer una dramatització de les mateixes
  • Fer una petita representació teatral sobre un conte
  • Construir un mini mon sobre una temàtica propera o relacionada amb un projecte
  • Fer una exposició de creacions artístiques inspirades en algun artista
  • Fes una recerca senzilla sobre algun animal de l’entorn proper
  • Fer una representació teatral relacionada amb un projecte d’aula
  • Dissenyar un jardí de plantes aromàtiques al pati de l’escola
  • Ajudar a l’alcalde del poble a dissenyar un parc infantil
  • Construir menjadores i nius pels ocells
  • Observar els fenòmens meteorològics del mes per fer d’homes i dones del temps en un noticiari
  • Fer un petit servei a la comunitat

Aprenentatge basat en reptes i situacions d’aprenentatge

Tal i com hem vist, el nou currículum d’educació infantil promou el desenvolupament de les competències i per tant, l’aprenentatge amb sentit, per tal de mantenir i fer créixer l’interès natural dels infants de manera real i significativa.

L’aprenentatge basat en reptes és una proposta d’aprenentatge basat en situacions que encaixa amb la realitat, les necessitats d’aprenentatge i els interessos dels infants. Podem plantejar un munt de reptes engrescadors i connectats amb la realitat a partir del nou currículum, i des de la Fundació Vincles et podem ajudar en el disseny i l’elaboració de situacions d’aprenentatge per a l’educació infantil.

Si vols saber-ne més i aprendre a dissenyar situacions d’aprenentatge en el marc del nou currículum, no t’ho pensis més! Amb el curs Aprenentatge Basat en Reptes, aprendràs a dissenyar un repte en el marc de les situacions d’aprenentatge, i pas a pas, descobriràs i aprendràs a aplicar els diferents elements del currículum en les teves  programacions.

El curs online Aprenentatge Basat en Reptes és una formació 100% online, per fer al teu ritme. És un curs de 30 hores i està reconegut pel Departament d’Educació, així que és vàlid per sumar mèrits docents en oposicions, concurs de trasllats, etc.

Recorda que tots els cursos online que oferim estan reconeguts pel Departament d’Educació, i que són 100% online, de manera que podràs avançar al teu ritme i fer el curs des d’on vulguis!

Pel cobrament i el nomenament del mes de juliol, pots fer aquest curs online durant el mes de juliol. Fes una ullada als nostres cursos online per a docents, reconeguts pel Departament d’Educació!

No t’ho pensis més! Forma’t en l’aprenentatge basat en reptes!

crossmenuchevron-down