(0 cursos) | TOTAL: 0€

Trastorn de l’Espectre Autista. Recursos d’aula

El TEA és un trastorn del desenvolupament neurològic que es manifesta durant els primers anys de vida i que comporta alteracions significatives i globals en àrees com la interacció social, la comunicació i els patrons de comportament, interessos o activitats”.

En aquest post veurem algunes de les característiques del TEA i com podem adquirir diferents recursos i estratègies per promoure la inclusió dels infants i joves a les nostres aules.

Què és el Trastorn de l’Espectre autista?

L’autisme és un espectre molt ampli, cosa que vol dir que els símptomes i el grau d’afectació varien molt entre unes persones i altres.

Les tres característiques principals del TEA són:

  • Símptomes que impacten en la vida quotidiana: Les dificultats es fan visibles en les primeres etapes del desenvolupament i tenen un efecte significatiu en la seva vida diària, com en les relacions personals i les activitats escolars durant la infància o en situacions laborals durant la vida adulta.
  • Dificultats en la comunicació i interacció social: Això implica reptes i certes barreres en la comunicació recíproca (com iniciar o mantenir una conversa), i en l’ús de comunicació no verbal (expressions facials, contacte visual) que ajuden a regular les interaccions socials. Per tant, inclou dificultats per desenvolupar i mantenir relacions personals, com comprendre i respondre a normes socials que poden esdevenir complexes per a les persones amb aquest tipus de trastorn.
  • Patrons de comportament: Les persones amb TEA solen mostrar comportaments repetitius, interessos intensos i molt enfocats, i tenen dificultats per adaptar-se a novetats o canvis en la seva rutina. Aquests patrons es poden observar de diverses maneres, com en moviments repetitius o la necessitat de seguir un ordre específic. També solen mostrar la fixació amb interessos concrets que absorbeixen gran part de la seva atenció.

Per tant, el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) afecta principalment a les següents àrees:

  • Interacció social: Les persones amb TEA poden tenir dificultats per entendre el comportament dels altres o per expressar les pròpies emocions de manera adequada al context. Això pot manifestar-se en aproximacions socials poc usuals o en problemes per comprendre normes socials no explícites, com la diferència entre interactuar amb coneguts o desconeguts.
  • Comunicació: La manera de comunicar-se d’una persona amb TEA pot incloure limitacions funcionals com per exemple la repetició de paraules o frases. Tot i que el nivell de desenvolupament lingüístic pot ser molt variable, moltes persones amb TEA es troben amb obstacles per adequar el llenguatge a diferents contextos socials.
  • Comportament i el pensament: La inflexibilitat de pensament pot manifestar-se en una resistència als canvis o en ansietat davant situacions canviants i imprevistes. Aquestes persones poden preferir rutines fixes i tenir interessos molt específics.

Eines i recursos per acompanyar infants i joves amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) a l’aula

Hi ha diferents eines i estratègies per afavorir un entorn educatiu inclusiu i accessible, especialment orientat a les necessitats de l'alumnat amb TEA.

Per una banda, hi ha les estratègies de suport visual i TIC, amb l'objectiu de potenciar l'aprenentatge autònom i facilitar la comprensió de continguts, les estratègies per a una comunicació clara i eficaç, aspecte fonamental per reduir barreres en la interacció i participació de l'alumnat. I també hem de tenir en compte la importància de les rutines i horaris estructurats, que aporten més estabilitat al dia a dia escolar.

Alhora, el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) ens oferirà un marc teòric per desenvolupar propostes que s’ajustin a la diversitat d'estils d'aprenentatge.

I també és posa en relleu l'ús de pictogrames i suports visuals com a eines clau per fomentar la comprensió i participació activa de l'alumnat en el context educatiu.

Metodologies per atendre els i les alumnes amb Trastorn de l’Espectre Autista.

La inclusió dels infants i joves amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) en escoles ordinàries ha impulsat l’aparició de propostes educatives ajustades a la quotidianitat dels centres escolars, facilitant així el seu desenvolupament en aquests contextos educatius.

A continuació exposarem breument un conjunt de mètodes i intervencions per millorar la qualitat de vida i la inclusió d’infants i joves amb TEA, organitzades segons el tipus d’intervenció.

  • Intervencions conductuals
  • Anàlisi de la conducta aplicada (ABA)
  • Intervencions terapèutiques
  • FCT
    • Històries socials
    • AIT
    • IS
    • Programa HANEN
    • PBS
    • Hidroteràpia
    • Equinoteràpia
    • Teràpia del joc
  • Intervencions educatives i socials
  • RDI
    • DIRDENVERSCERTS

I les més rellevants en l’àmbit educatiu són les següents:

  • PECS
  • PEANA
  • TEACCH
  • ANÀLISI CONDUCTUAL POSITIU

Si vols saber-ne més sobre aquestes estratègies per atendre l’alumnat amb Trastorn de l’Espectre Autista, no et perdis el nou curs online que hem preparat per aquesta entrada d’any!

Curs online sobre el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA).

Amb aquesta entrada d’any us volem compartir un curs online molt complet elaborat amb un enfocament inclusiu i adreçat a totes les docents que voleu conèixer a fons en què consisteix el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) i adquirir diferents habilitats, competències i recursos pràctics per atendre’ls de manera efectiva a l’aula.

El curs sobre TEA és totalment online, asíncron i reconegut pel Departament d’Educació. Aquesta formació combina la teoria i la pràctica, fent un pas més enllà i oferint un gran ventall de recursos, idees i estratègies per oferir un ambient de qualitat als infants i joves amb Trastorn de l’Espectre Autista a l’aula.

No te’l perdis!! Fes-li una ullada AQUÍ

crossmenuchevron-down