El TEA és un trastorn del desenvolupament neurològic que es manifesta durant els primers anys de vida i que comporta alteracions significatives i globals en àrees com la interacció social, la comunicació i els patrons de comportament, interessos o activitats”.
En aquest post veurem algunes de les característiques del TEA i com podem adquirir diferents recursos i estratègies per promoure la inclusió dels infants i joves a les nostres aules.
L’autisme és un espectre molt ampli, cosa que vol dir que els símptomes i el grau d’afectació varien molt entre unes persones i altres.
Les tres característiques principals del TEA són:
Per tant, el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) afecta principalment a les següents àrees:
Hi ha diferents eines i estratègies per afavorir un entorn educatiu inclusiu i accessible, especialment orientat a les necessitats de l'alumnat amb TEA.
Per una banda, hi ha les estratègies de suport visual i TIC, amb l'objectiu de potenciar l'aprenentatge autònom i facilitar la comprensió de continguts, les estratègies per a una comunicació clara i eficaç, aspecte fonamental per reduir barreres en la interacció i participació de l'alumnat. I també hem de tenir en compte la importància de les rutines i horaris estructurats, que aporten més estabilitat al dia a dia escolar.
Alhora, el Disseny Universal per a l’Aprenentatge (DUA) ens oferirà un marc teòric per desenvolupar propostes que s’ajustin a la diversitat d'estils d'aprenentatge.
I també és posa en relleu l'ús de pictogrames i suports visuals com a eines clau per fomentar la comprensió i participació activa de l'alumnat en el context educatiu.
La inclusió dels infants i joves amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) en escoles ordinàries ha impulsat l’aparició de propostes educatives ajustades a la quotidianitat dels centres escolars, facilitant així el seu desenvolupament en aquests contextos educatius.
A continuació exposarem breument un conjunt de mètodes i intervencions per millorar la qualitat de vida i la inclusió d’infants i joves amb TEA, organitzades segons el tipus d’intervenció.
I les més rellevants en l’àmbit educatiu són les següents:
Si vols saber-ne més sobre aquestes estratègies per atendre l’alumnat amb Trastorn de l’Espectre Autista, no et perdis el nou curs online que hem preparat per aquesta entrada d’any!
Amb aquesta entrada d’any us volem compartir un curs online molt complet elaborat amb un enfocament inclusiu i adreçat a totes les docents que voleu conèixer a fons en què consisteix el Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) i adquirir diferents habilitats, competències i recursos pràctics per atendre’ls de manera efectiva a l’aula.
El curs sobre TEA és totalment online, asíncron i reconegut pel Departament d’Educació. Aquesta formació combina la teoria i la pràctica, fent un pas més enllà i oferint un gran ventall de recursos, idees i estratègies per oferir un ambient de qualitat als infants i joves amb Trastorn de l’Espectre Autista a l’aula.
No te’l perdis!! Fes-li una ullada AQUÍ